Evita V i hjemmehavna

Ca kl 0730 ankom Evita V Tromsø, godt festa til dekket og rekka på MS Svealand,

Etter litt «bli kjent igjen» ombord, så gikk ferden 200 m til nærmeste dieselfylling. Vel, det var ikke mye diesel som gikk på, bare ca 70 liter, så takk til «Skilsø by Viknes» for den. Brukte litt tid ved flytekaia til å starte varme, navigasjon mm. Gikk derfra til Tromsø sentrum for å fylle opp vanntanken og å sette 3 antenner(DAB, VHF og AIS) i riktig posisjon.

Avgangen ble 0945 fra Tromsø. Frisk vind i hekken det meste av veien. Rundt Lyngstuva blåste det sikkert i det øvre sjiktet til liten kuling.

Kaffe må man jo ha underveis. Men, inverteren stod av i motorrom og det var uaktuelt å slå den på. Glemte i farta å slå av vannpumpa. Oppdager etterhvert når dobesøk må gjøres at vannet i vanntanken er kommet ut av dusjbatteriet. Resultat ble at dobbel cabin mm ble fylt med vannet fra vanntanken. Matter, klær, madrasser rimelig vått. Heldigvis lå ikke sekk med pc på dørken der, men på køya. «Oppvasken tok 2 timer i hjemmehavna.

Været over Lopphavet var friskt med bølgehøyder på opptil 4-5 m. Zipwake- systemet ser ut til å fungere bra og raskt. Hjemme i havna kl 1420, tilbakelagt distanse 87 nm.

Skilsøen kan ikke sammenlignes med Evita IV, men allikevel synes denne å takle bølgene bra. En må bare få bevegelsene i kroppen. Soleklart at 2 propellere gjør fartøy i denne kategorien stødigere en bare 1 som det er på Evita V. Skilsøen føles solid. Relativt lite støy når fremre kabiner stenges av, ellers kom det en del resonans derfra.

Kanskje du også liker…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *